Träning strategi bredd


Hur man utvecklar en träningsstrategi För ofta mäts träning och framgång i en organisation utifrån antalet utbildningar och antalet personer i platserna. Detta representerar otillräckligt värdet av träning i en organisation. Utbildningen måste fokusera på att förbättra den nuvarande prestationen i en organisation, samt säkerställa att färdigheter finns bland anställda för framtida kompetenser som krävs av organisationen. Nedan följer en grafisk representation av alla innehållsområden som behandlas i denna artikel för att svara på frågan om hur man bygger ett organisationsutbildnings - och utvecklingsprojekt. Vad är en träningsstrategi En träningsstrategi är en för utbildning och utveckling i en organisation som kräver att genomförandet ska uppnå framgång. Det är en plan som behöver stödja optimeringen av personalkapitalet i organisationen. Det är viktigt att träningsstrategin är anpassad till organisationsstrategin och möjliggör dess vision att realiseras. Varför ha en träningsstrategi Många poäng kan ställas fram till förmån för varför du behöver en träningsplan. Den mest övertygande ligger dock i resultaten av en ny studie av 3 000 företag som gjorts av forskare vid University of Pennsylvania. De fann att 10 av intäkterna - tillbringade på kapitalförbättringar, ökar produktiviteten med 3,9 till att utveckla humankapital, ökade produktiviteten med 8,5 Vad är komponenterna Hur skapas de? En strategi utformad men inte genomförd är värdelös För att kunna ta med om de bästa resultaten för träningsstrategin måste träningsprodukterna eller tjänsterna marknadsföras och befordras genom att manipulera följande: Fortsätt träningspass och framtidsinriktad. Se till att det finns praktisk överföring av lärande.8 Steg för att skapa en framgångsrik virtuell träningsstrategi Lördag 6 september 2014 Hur man skapar en framgångsrik virtuell träningsstrategi Ett ökat antal organisationer, antingen offentliga eller privata, använder virtuell utbildning för att utveckla kompetenssätt för anställda och hålla dem uppdaterade med organisationens politik och rutiner. Men i många avseenden skapar en framgångsrik virtuell träningsstrategi en konst, och olika element bör vara närvarande för att kunna genomföra en informativ och engagerande erfarenhet för de anställda. Men vilka är dessa element, och vilka tekniker bör utnyttjas när man utvecklar en virtuell träningsstrategi som ger den bästa avkastningen på din investering. Utveckla en detaljerad skiss och forskningens kärninnehåll i förväg. En av de viktigaste aspekterna av en framgångsrik virtuell träningsstrategi är organisationen. Genom att skapa en skiss kan du hålla på ämnet och strukturera mer effektivt din övergripande virtuella träning. Om du inte är kunnig om ämnet, prata med ämnesexperter och samla din åsikt om vad du ska täcka och vilken information du kan lämna ut. Det är viktigt att ha en riktlinje som träningspasset ska följa för att säkerställa att allt viktigt innehåll är täckt. En annan viktig del av förberedelsen är att skapa läromedel i förväg och verifiera att de effektivt levererar informationen. Ta dig tid att utveckla referenslistor eller till och med en kurskompisguide som gör det möjligt för medarbetarna att utforska ämnet längre efter den virtuella träningen är över. Tänk på publiken och deras primära mål. När du skapar din virtuella träningsstrategi borde du alltid ha ett fast grepp om vem som är dina anställda och vad de hoppas uppnå genom sin träning. Dessa primära inlärningsmål kommer att hjälpa dig att välja viktiga informationstyper som ska ingå i din eLearning-kursplan och hjälper dig också att utveckla en virtuell inlärningsstrategi som tillgodoser deras varierande inlärningsbehov. Om din målgrupp exempelvis måste lära sig specifika arbetsbaserade färdighetssätt under den virtuella träningsevenemanget, kan du ta med övningar, diskussionsämnen och exempel på verkliga världar som hjälper till att utveckla dessa specifika färdigheter. På samma sätt kan lärande om sina erfarenhetsnivåer och kunskapsbas låta dig utforma en strategi som är mer effektiv och till den punkten. Jag uppmanar dig starkt att läsa de 6 viktigaste frågorna för att effektivt analysera dina e-lärare. Sprid ordet om den virtuella träningshändelsen i god tid i förväg. Även den mest omsorgsfullt utformade, välorganiserade träningsstrategin kommer att gå förgäves om anställda inte vet att en sådan händelse går ut. Så, du vill vara säker på att sprida ordet om virtuell träning eller händelse i förväg, för att öka medarbetarnas närvaro. Bygg en buzz genom att skicka ut ett företagsbrett e-post, posta information om evenemanget på anslagstavlor eller i gemensamma utrymmen, och nämna det i företagets nyhetsbrev. Fokusera på användarvänlig innehållsleverans. Din virtuella träning ska vara lätt att komma åt, även för anställda som inte är tekniskt kunniga. Navigering ska vara enkel och okomplicerad, och varje anställd borde veta exakt hur man loggar in på systemet för att delta i liveevenemanget eller webinariet. Du kan till och med vilja överväga att erbjuda den på mer än en plattform, till exempel inspelning av händelsen och ladda upp den till företagets LMS eller webbplats för framtida referens eller för dem som saknade liveevenemanget. Fråga engagerande och tankeväckande frågor för att driva diskussionen. En levande händelse är mest framgångsrik när instruktören eller undervisaren har tagit sig tid att skapa tankeväckande diskussionsämnen och frågor. Kom ihåg att du som eLearning-professionell finns där för att styra diskussionen och hjälpa till att hålla den på rätt spår. Det innebär att du ska leverera de viktigaste bitarna av information och sedan fråga dig om frågor som gör att arbetstagaren tänker och interagerar. Föreslå en fråga eller ett problem och be anställda att skriva ut deras svar. Därefter diskutera varje svar, eller be dem att ställa frågor eller bekymmer som kan diskuteras under evenemanget. Detta får dem att känna sig som om de är aktiva deltagare, snarare än bara deltagare vid en föreläsning. Uppmärksamma viktigt innehåll och erbjuda regelbundna recaps. Du kan markera viktigt innehåll genom att inkludera det i en presentation på skärmen som följer med liveevenemanget. Detta kommer att hjälpa anställda att bättre förvärva informationen, absorbera den och återkalla den vid behov. Du kanske också vill överväga att erbjuda periodiska recaps under den virtuella träningen. När du till exempel har täckt ett visst ämne, går du snabbt igenom de viktigaste punkterna som du diskuterade, så att medarbetarna kan förstå vad de borde ta bort från träningspasset. Dessutom ska du alltid förklara hur lärande av färdigheter eller information kommer att vara till nytta för medarbetarna, så att de är mer motiverade att delta i träningsprocessen. Uppmuntra gruppsamarbete via sociala medier. Twitter, Facebook och andra sociala medier kan vara ovärderliga verktyg för din virtuella träningsstrategi. Fråga medarbetare att ställa frågor före evenemanget genom att skapa ett inlägg, eller få dem Tweet live under evenemanget och läs deras frågor högt medan du levererar träningen. Detta uppmuntrar dem också att interagera med varandra genom dessa sociala medier, vilket förbättrar gruppsamarbetet. Kom ihåg: Håll det kort och enkelt för att undvika information överbelastning. Det är ett bevisat faktum att för mycket information samtidigt kan leda till kognitiv överbelastning. Som sådan bör du försöka hålla sessionerna så korta som möjligt. Du bör också bara inkludera den information som är absolut nödvändig. Det är inte att säga att du inte bör inkludera humoristiska exempel som hjälper medarbetarna att relatera till innehållet eller intressanta historier som illustrerar din punkt. Håll det dock kvar på ämnet och undvik verbala förklaringar, eftersom det kan leda till tristess och avveckling av anställda. Genom att följa ovannämnda steg kommer dina virtuella träningsleveranser att vara effektiva, engagerande och informativa. Letar du efter ytterligare tips som kan hjälpa dig att undvika tråkiga virtuella träningssessioner Artikeln om hur man undviker Sucky Virtual Classrooms innehåller 5 tekniker som du kan använda för att utveckla framgångsrika virtuella klassrumsstrategier. Sist men inte minst kan du också hitta värdefulla följande två artiklar: 8 tips för att skapa en effektiv synkron eLearning-strategi I den här artikeln erbjuder jag dig en stegvis titt på hur man skapar en synkron inlärningsstrategi som är informativ, engagerande och interaktiv. Oavsett om du utvecklar en privat eller företags eLearning-plan och om du planerar en händelse, lektion eller kurs finns det vissa synkrona inlärningstips du behöver följa. 7 tips för att skapa en effektiv blended eLearning-strategi I den här artikeln går jag över på hur man skapar en eLearning-strategi som framgångsrikt integrerar både synkrona och asynkrona eLearning-designstrategier, så att du kan erbjuda dina elever en mångsidig och effektiv eLearning-upplevelse. Utveckla en träningsplan Överväg målen för din organisation. För att kunna genomföra effektiva träningssessioner måste du komma ihåg målen för ditt företag eller din organisation. Dessa mål bör vägleda dig när du utvecklar din träningsplan. Till exempel, om huvudmålet med ditt företag är att öka försäljningen av medicinsk utrustning, vill du se till att överföra det till dina praktikanter. 1 Om ditt företag har ett uppdrag eller visionsuttag, använd det för att vägleda dig när du utvecklar dina träningsmål. Du vill att utbildningsmålen ska vara förenliga med ditt företags övergripande mål. Var medveten om vad du vill uppnå. Till exempel kan syftet med utbildningen vara att förbereda arbetstagare i nödsituationer, förbättra affärsintäkter eller skydda kundernas integritet. Identifiera fördelarna för praktikanter. Gör det klart för dina praktikanter att det kommer att finnas konkreta fördelar som varje kommer att vinna genom att slutföra träningen. Kanske får din praktikant en ny certifiering som kvalificerar henne för mer ansvar. Eller kanske finns det högre arbetssäkerhet för dem som har avslutat träningen. Oavsett fall, förmedla dessa fördelar i början av träningen. 2 Beskriv de färdigheter, information och certifieringar som deltagarna kommer att vinna genom att genomgå träningen. Dessa kan innefatta behärskning av specifika program, detaljerad kunskap om företagets policy och rutiner, eller förbättrade kundservicekunskaper. Känna igen önskade resultat. Inkluder i din plan de specifika resultat du vill att träningen ska uppnå. Var så tydlig som möjligt. Dessa bör vara mer specifika än de övergripande målen för träningen. Till exempel kan du säga: I slutet av träningen kommer vi att ha 25 nya medarbetare redo att börja sin första veckas arbete i Redovisningsavdelningen vid XYZ. 3 Notera om möjligt fördelarna med att uppnå dessa mål. Du kanske noterar, När dessa nya anställda har utbildats kommer vi att ha X antal fler timmar av produktion varje vecka, vilket skulle öka vår totala vinst med X. Planera nödvändiga steg. En bra träningsplan kommer att indikera exakt hur du kommer att uppnå dina mål. Du bör ange hur länge träningen kommer att varas, hur många sessioner kommer att inträffa och vad som händer under varje session. Se till att stegen stämmer överens med dina specifika och breda mål. 4 Skapa ett träningsämne skiss. När du utbildar produktivitetsprogramvara kan dina ämnen exempelvis omfatta att skapa filer, formatera text, kopiera och klistra in text och spara filer. 5 Bryt ämnena i specifika titlar. Formatering av text kan till exempel delas upp i tre separata lektioner: formatering av teckensnitt, stycken och tabeller. Designlektioner. Inkludera i din träningsplan en lista över lektioner som är komplett med lektionsmål, specifika aktiviteter och bedömningsplaner, vilket kan innefatta före - och eftertest, klassdiskussioner eller gruppaktiviteter. Beräkna längden på varje lektion. Bestäm om du behöver ytterligare material eller resurser för de enskilda lektionerna. 6 Bestäm den bästa träningsmodellen. Du kan leverera träningen via onlinelfiler, videokonferenser, personliga instruktioner eller ljudfiler. Välj metoden baserat på målet. Till exempel kan programvarunavigering bäst läsas personligen eller via video, medan leverans av information om säkerhetsprocedurer kan meddelas på ett tillfredsställande sätt via webbaserade filer. Engagera deltagare att delta i träningsaktiviteten. Pussel, problemlösningsövningar, frågor och skrivaktiviteter är sätt att hålla praktikanter inriktade på uppgifter. Deltagande kan hjälpa praktikanterna att absorbera materialet mer effektivt. Behaga en mängd olika inlärningsstilar. Att titta på videodemonstrationer, lyssna på ljud och delta i praktiska övningar är sätt att diversifiera aktiviteter. Beskriv träningsstrukturen. I din plan erbjuder du detaljer om alla metoder du ska använda i träning. Om du till exempel planerar att använda olika modaliteter, till exempel Skype och personliga sessioner, gör du det klart från början. Det är också användbart att förklara dina mål för att använda olika metoder. 7 Förklara att du kommer att använda en-mot-en utbildning för detaljorienterade uppgifter. Vissa uppgifter lärs bäst genom att observera och aktivt göra dem under en betydande tidsperiod. I det här fallet kan en-till-en-träning som levereras i form av skuggning av en erfaren person vara bäst. Du kan också notera att du kommer att träna människor i små grupper för uppgifter som kräver interaktion. Undervisning av kundservicekunskaper kan exempelvis göras i små grupper med rollspel och problemlösande aktiviteter. Använd stor gruppträning för översikter. Leverans av information och översikter kan ske i stora grupper. Bryt den stora gruppen i mindre grupper om det behövs. Upprätta en tidsram. För att behärska nya färdigheter kan praktikanter behöva träffas 1 timme varje dag i flera veckor. Om de måste träna på ett visst datum, inkludera dessa krav i din träningsplan. Ange om nuvarande anställda kommer att behöva lägga till detta till sina extra uppgifter, eller om hon kommer att behöva be en medarbetare att hjälpa till att täcka ansvaret medan hon tränar. 8 Skapa en tidslinje för att göra alla förberedelser. Till exempel kan du anlita en tränare en månad i förväg, boka ett mötesrum 2 veckor i förväg och informera alla praktikanter om träningsplatsen och kraven flera veckor i förväg. Skapa en sektion för träningspreparat. Din träningsplan ska vara ett omfattande dokument som gör det enkelt för andra att följa dina instruktioner. Därför bör du ange exakt hur du ska förbereda träningssessioner. Var så specifik som möjligt så att andra tränare kommer att få en klar uppfattning om hur man uppnår målen. 9 Ta med en lista över resurser i träningsplanen. Tränare kan behöva presentationsverktyg, en dator eller krita. Praktikanter kan behöva arbetsböcker, träningsguider, videospelare eller annan utrustning. Granska listan över resurser före träningen. Överväga varje steg i träningen för att säkerställa att all utrustning, material och verktyg är tillgängliga och funktionella. Bedöm träningen. Din träningsplan ska innehålla sätt som utbildarna kan utvärdera träningen när den fortskrider. Det bör finnas tydliga riktmärken som mäter träningens effektivitet. Ange specifikt poängen under träning där målen ska mätas. 10 Har konkreta utvärderingsverktyg som ingår i din träningsplan. Till exempel kan du få praktikanter att slutföra en frågesport eller ett test efter varje modul. Har tränare be om feedback. I din träningsplan anger du att tränare ska följa elevernas attityder. Om praktikanterna verkar förlorade eller omotiverade, ange att de utbildare ska ta itu med det. Erbjuda alternativ. Inte alla grupper av praktikanter kommer att svara på samma sätt som dina träningsmetoder. Din träningsplan ska indikera att utbildare måste vara beredda att undervisa materialet på ett annat sätt. För varje del av innehållet bör din träningsplan ange ett par olika sätt att förmedla materialet. 11 Exempelvis kan vissa grupper vara mindre pratsamma än andra. Istället för en stor gruppfråga och svarsession, har praktikanterna jobb i par. Vid leverans av materialet kommer du sannolikt att använda specifika exempel för att illustrera dina poäng. Om praktikanterna inte verkar förstå materialet, se till att det finns alternativa exempel som ingår i träningsplanen. Ange träningsdeltagarna. Din träning kan vara organisationsövergripande, riktade mot en enskild avdelning eller utformad speciellt för anställda på grundnivå. Du kan utveckla separata träningsplaner för olika grupper eller grupper. I varje plan ska du vara tydlig om den grupp som ligger i träningen. 12 Gruppera praktikanterna genom träningstyp. Exempelvis kan vissa medlemmar i organisationen behöva enkla översikter, medan andra som är inblandade i den dagliga uppgiften kan kräva en djup utbildning. Använd dina kollegor. Till exempel måste du beräkna träningskostnader. Om du inte är inblandad i redovisning kan du behöva fråga någon som känner till din företags finansiella information för lite information. Granska listan över nödvändiga träningsresurser för att bestämma hur mycket pengar du behöver. Övriga kostnader att överväga inkluderar uthyrning av mötesrum, utbildarutjämning och arbetstid. 13 Du kan också behöva prata med din organisations anläggningschef. De kan hjälpa dig att boka konferensrum eller föreläsningsfaciliteter. Låt din IT-avdelning veta att du kan behöva lite hjälp under träning, särskilt om du undervisar online eller använder verktyg som videokonferenser. Välj kvalificerade tränare. För att kunna erbjuda den mest effektiva träningen måste du välja den högsta kvalificerade medarbetaren för att genomföra träningspasserna. De kan vara personer som redan arbetar för organisationen eller externa experter. Undersök sina kvalifikationer och erfarenheter innan de anställs. 14 Leta efter tränare som har erfarenhet av de metoder du vill erbjuda. Till exempel, om din träning ska utföras online, se till att hitta någon som känner sig bekväm med att använda den plattformen. Kommunicera med dina tränare. Ge dem möjlighet att ställa frågor och se till att de tydligt förstår målen och de önskade resultaten. Hur man utvecklar ett träningsprogram på jobbet Hur man skapar en utvecklingsplan för arbetsförmåga Hur man är en försäljningsutbildningschef Hur man utvecklar arbetskraftsutbildningar Hur man skriver ett företag Tack Observera Hur man är en bra chef Hur ger man en positiv referens för en anställd Hur man behåller professionella gränser i socialt arbete Så här lär du dig att hantera människor Hur man är en bra chef Planera din slutanvändarutbildningsstrategi innan programvara utrullning Företag i alla storlekar spenderar en betydande del av sina IT-budgetar på programvara. Nya operativsystem för skrivbordet kan förbättra säkerheten och köra mer sofistikerade applikationer, och de nya applikationerna kan automatisera uppgifter som tidigare gjorts manuellt eller ger enklare och snabbare utförande av uppgifter som tidigare utförts med äldre programvaror, vilket förbättrar produktiviteten. Men du ser inte de främsta fördelarna med dessa uppgraderingar om inte slutanvändarna av programvaran kan lyckas göra övergången. Därför är det viktigt att planera en slutanvändarutbildningsstrategi innan du rullar ut ny programvara och ser till att planen är skalbar så att den kan växa med ditt företag. Ställa in utbildningsmål Ditt första mål att tillhandahålla programutbildning för slutanvändare minimerar eventuella produktivitetsförluster som hör samman med programövergången. Det betyder att du måste, så fort som möjligt, få dem till den kompetensnivå som krävs för att göra jobben minst lika snabbt och korrekt som de gjorde med den gamla mjukvaran (eller manuella metoder). Sedan i nästa fas vill du ha programvaran för att hjälpa användarna att jobba snabbare, korrekt och säkert, än tidigare. Det är viktigt att vara realistisk om tidsramarna där du förväntar dig att uppnå dessa mål. Dessa tidsramar kommer att vara beroende av komplexiteten hos den nya mjukvaran, liksom antalet användare som behöver träning och deras färdighetsnivåer. Uppgradering till en ny version av samma programvara som redan används kan visa speciella utmaningar. Träning kan förväntas fortsätta snabbare eftersom användare redan är bekant med en tidigare version. Men om det finns många ändringar i den nya versionen eller det har ett väldigt annat gränssnitt (till exempel bandet i Office 2007 som ersätter menyerna och verktygsfältet som användarna är bekanta med i tidigare versioner) kan användarna faktiskt hitta en uppgradering svårare än att byta till ett helt nytt mjukvarupaket på grund av deras befintliga förväntningar. Kom ihåg att alla mjukvarupaket Arent skapats lika, och inte alla användare. Bedömning av slutanvändares behov Ett viktigt inslag i att skapa din träningsplan är att utvärdera den tekniska kompetensnivån för dem som faktiskt kommer att använda programvaran dagligen. Vissa program, till exempel ett nytt skrivbordsoperativsystem, kan rullas ut i hela din organisation. Vissa program kan bara installeras i en viss avdelning (t. ex. bokföringsprogram i finansavdelningen eller illustrationsprogrammet inom grafisk designavdelning) eller endast tillgänglig för anställda med särskilda roller (till exempel sekreterare eller avdelningschefer). I många fall är slutanvändare inte särskilt tekniskt kunniga, men du kan ha olika tekniska färdighetsnivåer inom en grupp. Det är viktigt att i så fall tillhandahålla olika nivåer av träning. Tekniska nybörjare kommer att behöva mer fokuserad, steg-för-steg-instruktion i grunderna, medan mer skickliga datoranvändare snabbt kommer att hämta grunderna och dra nytta av mer träning som visar dem hur man använder mer dunkla eller avancerade funktioner i mjukvaran. Att försöka träna de två grupperna tillsammans kommer att leda till att nybörjare blir överväldigade och förvirrade och att de mer skickliga användarna slösar bort tid som kunde ha spenderat sitt arbete. Utbildningsmetoder Nästa steg är att bedöma metoder för att leverera den nödvändiga träningen. Återigen finns det flera faktorer att ta hänsyn till: Användarnas färdighetsnivåer bestämd av din behovsbedömning Antal användare som ska utbildas Tidsram för utrullning av programvaran (och om du gör det i faser eller i hela organisationen på en gång) Där Det finns flera olika metoder för utbildning, och du kanske vill använda en kombination av dessa, särskilt i en stor organisation. Den minst effektiva är tyvärr den som används av de flesta små organisationer och många större: IT-motsvarigheten att kasta barnet i vattnet och låta honom sjunka eller simma. Plötsligt visas det nya operativsystemet eller applikationen på slutanvändarens dator, kanske med en kopia av handboken, och det är upp till användaren att räkna ut det och företagets IT-support skrivbord för att avlägsna messorna som användaren kommer in i. Några bättre träningsmetoder är: Individuell hands-on instruktör En instruktör går varje användare individuellt genom processen att utföra vanliga uppgifter och svara på frågor. Detta är den dyraste metoden, även om den potentiellt är den mest effektiva. Praktisk instruktionslärare i klassrumsstil En instruktör visar användarna hur mjukvaran fungerar och hur man utför vanliga uppgifter, med användare som utför själva uppgiften i en klassrumslab inställning. Varje användare eller par användare har en dator som man ska träna på. Klasser mellan 15 och 30 är ofta effektiva. Seminariestilgruppsdemonstration En instruktör visar användarna hur mjukvaran fungerar och hur man utför gemensamma uppgifter i en live demonstration. Grupper av 20 till 50 är ofta effektiva. Datorbaserad utbildning (CBT) CD-baserad eller online (webbaserad) självstudierad utbildning som gör det möjligt för slutanvändare att slutföra interaktiva lektioner som leder dem genom processerna för att utföra vanliga uppgifter och programmet testar dem på deras prestanda och förståelse . Bokbaserad självständig träningEndanvändare kompletterar arbetsboklärdomar i hur man utför gemensamma uppgifter, ofta illustrerade med skärmdumpar. Oavsett vilken leveransmetod du väljer väljer du först att utföra ett pilotutbildningsprogram för en liten, utvald grupp användare som bäst representerar din övergripande användarbas. Detta kommer att hjälpa dig att identifiera problem och problem med olika träningsmetoder innan du begår en. Skapa ett träningsprogram Slutanvändarutbildning är effektivare och minnesvärd om du skräddarsyr det för dina egna organisationer, användningen av programvaran, snarare än generiska lektioner. Exempelvis bör Microsoft Word-instruktioner innehålla exempel på aktuella mallar som dina användare ska använda för sina dokument. Vissa delar av din lektionsplan ska innehålla: Programmets syfte. Uppgifter som användaren kommer att slutföra med mjukvaran Hur den skiljer sig från tidigare versioner eller produkter som den ersätter (om tillämpligt) Vanliga problem som användare kan stöta på Säkerhetsproblem relaterade till programvaran Gör ditt träningsprogram skalbart Ett skalbart träningsprogram är tillräckligt flexibelt för att rymma både små antal av användarna (till exempel när nya anställda går med i företaget och behöver utbildas på programvaran) och stora antal (vilket är nödvändigt vid en organisationsövergripande utbyggnad av en ny produkt). Du kan få många av fördelarna med individuell träning utan höga kostnader genom att använda en kombination av datorbaserad träning och seminarie-träning där användare kan ställa frågor och öva kompetensen med vägledning från en instruktör. CBT har fördelen att kunna skala upp eller ner beroende på antalet användare du behöver träna, och användarna kan fortsätta i sin egen takt, i stället för att hålla fast vid eller hållas kvar av resten av klass. Om Deb Shinder Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP är en teknikkonsult, tränare och författare som har författat ett antal böcker om datasystem, nätverk och säkerhet. Deb är en teknisk redaktör, utvecklingsredaktör och bidragsgivare till över 20 tillägg. Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP är en teknikkonsult, tränare och författare som har författat ett antal böcker om datorsystem, nätverk och säkerhet. Deb är en teknisk redaktör, utvecklingsredaktör och bidragsgivare till över 20 ytterligare böcker om ämnen som Windows 2000 och Windows 2003 MCSE-tester, CompTIA Security-examen och TruSecures ICSA-certifiering.

Comments